What happens in Finchley

Jag gillar inte att ta 134:an hem mitt i natten. Jag gör det ogärna, jag väntar hellre några extra minuter i kylan för att kunna ta en annan buss, en bättre buss. Men igår var det så otroligt kallt att jag ett tag var rädd att mina fötter hade frusit fast i marken, jag riktigt kände hur ett tunt lager is höll på att bildas under fotsulorna, så när 134:an svischade förbi så hoppade jag in i ren panik. Värme! - Underbart. Kände mig riktigt nöjd med mitt val när jag tuffade på i en varm buss och tittade på fulla människor som hade snöbollskrig och halkade omkring på gatorna.

 

- Tills jag kom fram alltså. Tills jag skulle börja min vandring på en mörk, tyst, öde och lång gata. Vanligtvis brukar jag dra av mig skorna och springa hem, men det kändes inte som en bra idé eftersom hela trottaren hade förvandlats till en isbana, med en grushög här och där som någon smart filur hade slängt ut för att folk inte ska halka,  Om ni är duktiga och hoppar mellan mina fina grushögar som jag har lagt ut här så ska ni slippa halka omkring ska ni se, hoppa på, hoppihopp! - stackars alla gamla människor med sköra leder som får skutta omkring som små grodor mellan grushögarna.

 

Så jag började hoppa min väg hemmåt i mörkret, tills en polisbil stannade bredvid mig.

"Madame, are you alright?"

"Ehh.. yes?.." - jag är inte full som en kastrull, jag försöker bara klara av att ta mig hem utan att bryta alla ben i kroppen.

"Are you sure?.. Cause I saw a man following you.. where are you going?"

"Granville road.." - slänger oroliga blickar över axeln för att försöka få mig en liten glimt av denna någon som tydligen hade följt efter mig.
"Right.. I'll drive you there, get in" - han lutar sig fram och öppnar passagerardörren.

Snäll flicka som jag är så hoppar jag in i farbror polisen's bil.
"You shouldn't be walking all by your self on this road in the middle of the night.."
"No.. I know."
"Have you got any alarm?"
"Alarm?.. You mean in the house?" - varför ska han veta det?..
"No, a personal safety alarm"
"Uhm.. no.."
"You should get one"

Han stannar utanför mitt hus. Jag tackar för skjutsen och hoppar ut. Låser upp. Går in. Jag ska skaffa mig ett personal safety alarm.

/      a


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0