Onödig vetskap

Jag har dåligt minne, tycker jag i alla fall, okej, det finns dom som har sämre. Jag tänker inte peka ut någon, men jag känner vissa som berättar samma saker tre gånger på en och samma dag, bland annat. Men jag har inte världens bästa minne, jag har ingen kilbbhjärna där all info sugs in och klibbar sig fast i resten av livet, jag tror redan jag har glömt bort hela historiaprovet som jag skrev i tisdags.

Det är sånt minne jag inte har, jag minns inte viktiga saker, saker som är "allmänbildade", saker som folk räknar med att man ska kunna. Var ligger Australien? Öhhh... inte vet jag, till höger om Svergie och lite ner kanske? Är jag helt ute och cyklar? Jag fattar om ni sitter där och skrattar sönder. Eller så har jag helt rätt. Jag har ingen aning. Jag vet inte ens var alla Europeiska länder ligger. Jag har lärt mig det en gång, det vet jag, jag fick mvg på ett kartprov kommer jag ihåg, men det stannar inte. För det är inte intressant. Det är för jävla tråkigt. Därför säger det minner tack och hej så fort jag har kladdat ner det på pappret.

Däremot är mitt minne fullt av onödig vetskap, till exempel gamla registreringsnummer på gamla bilar, sitter som printat bakom ögonlocket, dock bara bokstäverna, OKF, UFW, WWB, JDU, BWU <-- våra bilar nu och genom åren, SXY, GDA, WLS <-- Gunillas bilar genom åren och nu, jag kan många fler men det känns inte som att det är så intressant för er att veta. Men varför fastnar sånt i min hjärna? Det är ju inte så att jag har ett brinnande intresse för registreringsnummer! Den vetskapen kan jag ju använda till något annat. Till exempel lära mig Europas länder, så jag slipper fråga var Grekland ligger, eftersom det enda jag får till svar är konstiga blickar (ja, jag vet, det är pinsamt, man får inte vara så dålig på geografi). Det är onödig plats i hjärnan.

Men så finns det ju onödig vetskap som är nödvändig att veta, i alla fall intressant, till exempel hur många pelare man måste såga av på pelarhuset som ligger vid korsningen mot polisen (ett stort hus som står på pelare, scary!), någon gång måste jag ju ta reda på det, jag tänker det varje gång jag ser det, undra om jag gick lös med motorsågen och började såga, hur många man skulle hinna såga av innan nån märkte något ens... det finns på min att göra lista (inte att såga ner huset, utan att ta reda på hur många pelare som måste sågas av innan det faller ihop). En annan viktig sak att veta är att om man vill sitta i "fönstrena" uppe i taket vid tekniktorget i skolan måste man vara ca, 3,5 meter lång, för att kunna nå upp och sen häva sig upp i fönstret, jag försökte komma upp med hjälp av en hög stol men det fattades ca 80 cm för att jag skulle kunna sätta mig, tyvärr. Och självklart, om man stoppar ner i mentos i coca cola så "exploderar" det, men om man blandar mentos och coca cola i magen så exploerar det inte, varför är det så? Är det på grund är det på grund av magsyran? Om man skulle hälla i mentos och cola exakt samtidigt, skulle det explodera i magen då?...

Varför kan det inte vara allmänbildning och veta sånna saker? Intressanta saker? Vem bryr sig om vilken kung som regerade när, visst kan jag hålla med om att det kan vara bra att veta "hur Sverige har växt fram", men skippa snacket om gamla kungars familjer, sikta frammåt istället, det är ju ingen som ahr tagit reda på sånna här intressanta saker, varför kan inte såga ner pelarhuset och säga hur många pelare som blev nersågade innan det rasade? Det skulle fastna i min hjärna. Inte kungar, årtal, och länder, tyvärr, men jag bryr mig inte tillräckligt. Det stannar endast under provtimmen.

/         a


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0